-
Cilt: 8, Sayı: 1, Yıl: Haziran 2006
YUNANİSTAN İLE TÜRKİYE’DE UYGULANAN TURİZM YATIRIM TEŞVİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI
Doç. Dr. İsmail AYDOĞUŞ, Yrd. Doç. Dr. H. Hüseyin SOYBALI, Öğr. Grv. Ahmet BAYTOK
- Turizm sürekli büyüyen yapısıyla dünyanın en fazla ekonomik değer yaratan üç sektöründen birisi olmakla birlikte turizm yatırımları geri dönüşü uzun yıllar alan, sermaye/hasıla oranı yüksek, siyasal, sosyal, doğal ve ekonomik olaylara son derece duyarlı ve kırılgan, dolayısıyla da girişimciler için riskli yatırımlardır. Bu durum devletlerin turizm sektörünün sağladığı ekonomik ve sosyal faydaların artarak devam etmesini sağlamak için politik, ekonomik ve sosyal yönlerden sektörün yapısının gerektirdiği yasal düzenlemeleri uygulamaya koyma gerekliliklerini ortaya çıkarmaktadır. Bu uygulamalar arasında özel sektörü turizm alanında yatırıma yönlendirici teşvikler önemli yer tutmaktadır. Çalışmada bu bağlamda Türkiye ve Yunanistan’ın turizm sektöründe uyguladığı turizm teşvik politikalarının karşılaştırması yapılarak aralarındaki farklar ortaya konmaya çalışılmıştır.
[ PDF DOSYASI ]
PAZARLAMA YÖNETİCİLERİ İÇİN YENİ BİR FIRSAT: SANAL TOPLULUKLAR Yrd. Doç. Dr. Cevahir UZKURT, Arş. Gör. Müjdat ÖZMEN
- Bilgisayar ve internet teknolojisindeki gelişim her alanda olduğu gibi işletmeler için de önemli fırsatları beraberinde getirmiştir. Bu fırsatların en önemlilerinden biri de şüphesiz, yeni oluşan sanal pazarlar olmuştur. Bu sanal pazarların baş aktörleri ise sanal topluluklardır. Bugün bu sanal pazarlar, işletmeler için yeni rekabet alanları olarak da görülmektedir. Bu çalışmada alışılagelmiş tüketici topluluklarından çok farklı özelliklere sahip olan sanal toplulukların nasıl oluştuğu, hangi ortak nokta etrafında bir araya geldikleri ve bu toplulukların türleri incelenmiştir. Aynı zamanda tüketim amaçlı oluşan sanal toplulukların pazarlamacılar için hangi fırsatları ortaya çıkardığını ve bu fırsatların değerlendirilebilmesi ve bu pazarlarda değer yaratılması yoluyla rekabet avantajının nasıl sağlanabildiği incelenmiştir. Bu çalışmada görülmüştür ki; işletmeler, yeni pazar alanları yaratabilmek ve rekabet üstünlüklerini sağlayabilmek için bu sanal topluluklara daha fazla nüfuz edebilmeleri gerekmektedir. Bunu sağlayabilmenin yolu da; işletmeler için çok yeni ve belirsiz olan bu pazar çevresini tanımakla, bu çevrenin temel dinamiklerinin neler olduğunun tespit etmekle ve bunların topluluğun bireyleri üzerindeki etkilerini bilmekle mümkün olacaktır.
[ PDF DOSYASI ]
VERGİ AFLARI: TEORİ VE TÜRKİYE UYGULAMALARI ( “VERGİ BARIŞI” UYGULAMA SONUÇLARI )
Yrd. Doç. Dr. Fatih SAVAŞAN
- Vergi afları gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde yaygın olarak kullanılmaktadır. Kısa dönemde vergi gelir tahsilâtlarını artırma ve vergi idaresinin ve yargının yükünü hafifletme gibi önemli olumlu etkileri vardır. Uzun dönemde ise, vergi aflarının vergisel uyumu azalttığı savunulmaktadır. Ancak aftan sonra güçlendirilmiş vergi uygulamasına geçilmesi durumunda vergi uyumundaki azalışın önlenebileceği yönünde bulgular da vardır. Türkiye’de hem mali hem de politik nedenlerle vergi aflarına sıkça başvurulmuştur. 2003 tarihli Vergi Barışı Kanunu en sonuncusudur. Vergi Barışı uygulaması farklı ölçütler ile vergi tahsilâtı açısından başarılı bulunmasına rağmen vergi aflarına yönelik temel eleştiriler söz konusu af için de geçerlidir.
[ PDF DOSYASI ]
TÜRKİYE’DE DEVLET BÜTÇELERİNİN DEĞİŞEN HEDEFİ: FAİZ DIŞI FAZLA KAVRAMI
Yrd.Doç.Dr. Harun CANSIZ
- 1990’lı yıllarda Türk Kamu Maliyesi önemli sorunlar yaşamıştır. Hükümetler bunları kendi çabalarıyla çözemedikleri için uluslararası finans kuruluşları ile işbirliği yapmak durumunda kalmışlardır. Bu kuruluşlardan birisi Uluslararası Para Fonudur. IMF ile yapılan görüşmelerde, Kamu Maliyesindeki Sorunların çözümünde Bütçenin “Faiz Dışı Fazla” vermesi gerektiği konusunda karar alınmıştır. İlgili kararda bu uygulamanın hem Türkiye’nin ekonomik ve mali sorunların çözümü için gerekli olduğu, hem de uluslararası düzeyde IMF’nin desteğinin bir koşulu olduğu belirtilmiştir. Ancak, bütçenin ayrıca bir sosyal içeriğinin olduğunun da dikkatlerden kaçırılmaması gereklidir. Bütçenin kavramsal anlamının ihmal edilerek, Faiz Dışı Fazla önceliğinin uzun süre devam etmesi, sosyal açıdan sorunları derinleştirici ve Türkiye’nin kurumsallaşmasının en büyük engeli haline gelebilir.
[ PDF DOSYASI ]
DIŞ TİCARET HADLERİNİN GELİR ETKİSİ: TÜRKİYE ÜZERİNE BİR UYGULAMA Doç. Dr. İsmail AYDOĞUŞ, Arş. Grv. H. Gonca DİLER
- Türkiye’de dış ticaret hadlerinin hesaplanmasında kullanılan ihracat ve ithalat değerlerindeki reel değişmelere dayanarak, dış ticarette oluşan kazanç ve kayıpların miktarının ekonomi için belirleyici olması önem kazanmaktadır. Dolayısıyla bu çalışma, Türkiye’de dış ticaret hadlerinin gelir etkisinin belirlenmesinde genel olarak bir değerlendirme olanağı sağlamaktadır. Bu değerlendirme için Türkiye ekonomisinde dört önemli dönem belirlenmiş ve 1984-2004 yıllarını kapsayan ihracat ve ithalat fiyat endeksleri veri olarak kullanılmıştır.
[ PDF DOSYASI ]
KAİZEN MALİYETLEME SİSTEMİ : DİNAMİK BİR MALİYET YÖNETİMİ SİSTEMİ Öğr.Gör.Dr. Ali ALTINBAY
- Kaizen Maliyetleme Sistemi, “yalın muhasebe” kavramı içerisinde yeralan maliyet yönetim sistemlerinden birisidir. Kaizen Maliyetleme Sistemi 1970’li yıllarda geliştirilmiş olup, halen en önemli Japon işletmeleri tarafından kullanılmaktadır. Bir mamule üretim sürecinde uygulanan Kaizen Maliyetleme Sisteminin iki temel amacı bulunmaktadır. Bu amaçlardan birincisi Kaizen Felsefesini üretim sürecine uygulayarak maliyet azaltımını sağlamaktır. Ulaşılması istenen amaçlardan ikincisi ise değer katmayan faaliyetlerin üretim süreçlerinden ayıklanarak israfın önlenmesidir. İlgili literatür ve uygulamalara dayalı olarak hazırlanan bu çalışmanın ana amacı da Kaizen Maliyetleme Sisteminin kapsamlı bir tartışmasını sunmaktır.
[ PDF DOSYASI ]
REKLÂMLARIN PAZARLAMA ETİĞİ VE SOSYAL SORUMLULUK BİLİNCİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ: AMPİRİK BİR ÇALIŞMA
Yrd.Doç.Dr.Süleyman DÜNDAR, Öğr.Grv.Türker GÖKSEL
- Reklâmlar, tüketicilerin satın alma kararlarında önemli bir etkiye sahiptir. Reklâmlarda ki yanıltıcı unsurlardan dolayı tüketiciler aldanabilmektedir. Bunun için işletmeler, tüketiciye ve topluma karşı sosyal sorumlulukları gereği yanıltıcı reklâmlardan kaçınmalıdır. Bu çalışmada, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi’nde öğrenim gören öğrencilerin medya araçlarında yayınlanan reklâmlara ilişkin algılamaları ölçülmüştür. Çalışmanın sonucuna göre pazarlama etiği ve sosyal sorumluluk ilkelerine göre, öğrencilerin reklâmlara ilişkin algılamaları olumsuzdur. Algıdaki bu olumsuzluk, öğrenim düzeyine ve cinsiyete göre farklılık göstermemektedir.
[ PDF DOSYASI ]
MERKEZ BANKASI DÖVİZ REZERVLERİNİN SOSYAL MALİYETİ
Doç.Dr.İsmail AYDOĞUŞ, Yrd.Doç.Dr.Harun ÖZTÜRKLER
- 1990’lı yıllar gelişmekte olan ülkelerin birçoğunun derin finansal krizlerle karşı karşıya kaldığı bir on yıl oldu. Bu finansal krizlere karşı gelişmekte olan ülkeler döviz rezervlerini artırarak tepki verdiler. Ancak döviz rezervlerindeki artış iktisat yazınında ve pratiğinde finansal kriz riskini azaltmak için yeterli görülen düzeylerin çok üstüne çıktı. Dış borçların maliyeti ile döviz rezervlerinin maliyeti arasındaki fark iyimser bir tahmin ile gelişmekte olan ülkelere gayri safi yurtiçi hasılalarının %1 civarında bir gelir kaybına neden olmaktadır. Benzer gözlemler Türkiye içinde doğrudur. Ancak, gelişmekte olan ülkeler ve Türkiye’nin kısa vadeli borçlarını azaltmak yerine neden döviz biriktirmeyi tercih ettiği sorusu tatmin edici bir cevap bulamamaktadır.
[ PDF DOSYASI ]
TAM SAYILI DOĞRUSAL PROGRAMLAMA İLE İŞGÜCÜ PLANLAMASI VE BİR UYGULAMA
Doç. Dr. Osman Çevik
- Bu çalışmada Tokat il merkezinde faaliyet gösteren bir işletmede Tam Sayılı Doğrusal Programlama yardımıyla işletmeye minimum maliyeti sağlayacak işgücü planlaması yapılmıştır. Veriler WINQSB 1.00 paket programı yardımıyla analiz edilmiştir. Analiz sonucunda hangi vardiyada hangi personelden kaç adet çalıştırılması gerektiği belirlenmiştir.
[ PDF DOSYASI ]
ÇOK BOYUTLU PERFORMANS DEĞERLEME MODELLERİ VE BİR BALANCED SCORECARD UYGULAMASI
Yrd. Doç. Dr. Veysel AĞCA, Arş. Gör. Ender TUNÇER
- İşletme başarısını tüm yönleriyle değerlendirmeyi amaçlayan performans değerleme modellerinin finansal boyutla birlikte finansal olmayan boyutu da dikkate alınması gerekmektedir. Geleneksel performans değerleme sistemlerinin yetersizliklerini ve eksikliklerini gidermeye yönelik olarak çok boyutlu modeller geliştirilmeye başlanmıştır. Geliştirilen modellerden başlıcaları: Balanced Scorecard Modeli, Paydaş Temelli Performans Değerleme Modeli, Lynch-Cross Performans Piramidi’dir. Bu çalışmanın amacı, çok boyutlu performans değerleme modellerinin önemini vurgulayarak Balanced Scorecard Modeli temelinde bir hizmet işletmesi olan Özdilek Alışveriş ve Konaklama Merkezinin Balanced Scorecarad’ını oluşturmaktır. Özdilek’in Balanced Scorecard’a yönelik olarak belirlediği kriterlere baktığımızda finansal, müşteri, öğrenme ve gelişme boyutlarında hedeflediği değerlere ulaştığını söylemek mümkündür.
[ PDF DOSYASI ]
PERFORMANS DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARINA İLİŞKİN İŞGÖREN GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA
Yrd. Doç. Dr. Said KINGIR, Arş. Grv. Erkan TAŞKIRAN
- Performans değerlendirme, astları üzerinde etkili yönetim göstermek isteyen yöneticiler için önemli bir araçtır. Bu çalışmanın amacı; performans değerlendirme kavramını teorik açıdan incelenmek ve buna bağlı olarak bankacılık sektöründe çalışan işgörenlerin performans değerlendirme çalışmaları ile ilgili görüşlerini belirlemektir. Ayrıca, performans değerlendirme çalışmaları hakkında personel ve yönetici görüşleri arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığının saptanması hedeflenmiştir. Çalışmanın hazırlanmasında literatür taraması ve anket tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular ışığında, performans değerlendirme çalışmaları ile ilgili bankadaki işgörenlerin görüşleri ortaya konmuş, personel ve yönetici görüşleri arasındaki anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Sonuç kısmında, belirlenen farklılıklara göre öneriler geliştirilmeye çalışılmıştır.
[ PDF DOSYASI ]