-
Cilt: 7, Sayı: 2, Yıl: Aralık 2005
YOLSUZLUK VE DOĞRUDAN YABANCI YATIRIMLAR
Doç. Dr. İsmail AYDOĞUŞ, Doç. Dr. Erol KUTLU, Arş. Grv. Selim YILDIRIM
- Bu çalışmanın amacı yolsuzluğun doğrudan yabancı yatırım üzerine etkisini incelemektir. Birinci bölümde, yolsuzluğun nedenleri, ikinci bölümde yolsuzluğun ekonomi üzerine etkisi, üçüncü bölümde doğrudan yabancı yatırım kavramı ve türleri, incelenmiştir. Çalışmanın son bölümünde yolsuzluk ile doğrudan yabancı yatırım arasındaki ilişki incelenmiştir.
[ PDF DOSYASI ]
KATILIMCI KARAR VERME: ÇALIŞANLAR HANGİ DÜZEYDE KARARLARA KATILMAK İSTERLER?
Doç.Dr.İsmail Bakan, Öğr.Gör.Tuba Büyükbeşe
- İşletmelerde yönetsel faaliyetlerin en önemlilerinden biri karar vermedir. Karar vermede çalışanların kararlara katılımı çeşitli oranlarda gerçekleşmektedir. Bu çalışmada öncelikle karar verme, katılım, katılımcı karar verme kavramları açıklanacak, çalışanların kararlara katılma derecelerine ilişkin modellerden bahsedilecektir. Araştırma kısmında ise çalışanların ne tür kararlara hangi düzeyde katılmak istedikleri ve çalışanların demografik özellikleri ile kararlara katılma türüne ilişkin tercihleri arasında anlamlı ilişki olup olmadığı incelenmektedir.
[ PDF DOSYASI ]
TEK SAYFALI FAALİYET RAPORLARININ STANDARD & POOR ÖLÇEĞİNE GÖRE BİLGİ İÇERİĞİNİN ANALİZİ Yrd.Doç.Dr. Ali Rıza KAYMAZ, Doç.Dr.Veysel KULA
- Bu çalışma, anonim şirketlerin tek sayfadan oluşan faaliyet raporlarının bilgi içeriğinin analizini hedeflemiştir. Türkiye’de faaliyet gösteren borsaya kote olmamış 40 adet anonim şirketin 2003 yılına ait faaliyet raporlarının Standard & Poors şirketinin Şeffaflık ve Açıklama ölçeğine göre incelenmesinde bu faaliyet raporlarının açıklama seviyesi düşük bulunmuştur. Ölçeğin alt gruplarına bakıldığında, en çok bilgi verilen konular yönetim kurulu yapısı, ortaklık yoğunlaşması ve iş odaklanması hakkında iken, en az bilgi verilen konular denetçiler, üst düzey yöneticilerin tazminatı ve yönetim kurulu görevleri hakkındadır.
[ PDF DOSYASI ]
AFYONKARAHİSAR BELEDİYESİNDE e-BELEDİYE UYGULAMALARI VE YEREL FARKINDALIK
Yrd. Doç.Dr. Gülsüm GÜRLER HAZMAN
- Kamu sektöründe bilgi ve iletişim teknolojilerinin gelişimi yönetim şekillerini değiştirmiştir. Merkezi yönetim gibi belediyeler de teknolojik gelişmeleri takip ederek e-devlet hizmetlerinden yararlanmaktadır. Halkın bu gelişmelere uyumu, belirlenen hedeflere ulaşma açısından son derece önemlidir. Bu çalışmada, Afyonkarahisar il merkezinde ikamet eden halkın e-belediye hakkındaki bilgi düzeyinin ölçülmesi amaçlanmıştır. İlgili literatür temel alınarak uygulanan anket sonuçlarına göre, halkın e-belediye hakkındaki farkındalık ve bilgi düzeyinin düşük olduğu saptanmıştır. Ayrıca e-belediyeyi kullanma açısından eğitim, gelir, yaş gibi faktörlerin, bilgi ve farkında olma düzeyine etkisi olduğu bulunmuştur.
[ PDF DOSYASI ]
2000’Lİ YILLARDA TÜRKİYE’DE UYGULANAN MALİYE POLİTİKALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ Yrd. Doç. Dr. Habib YILDIZ
- Bu çalışmada, 2000–2006 döneminde Türkiye’de uygulanan maliye politikalarının ana çizgileri ortaya konulmuş ve programın mali uyum kabiliyeti ile kalitesi değerlendirilmiştir. Buna göre, bu dönemde Türkiye’de izlenen maliye politikalarının yönünü ve başarısını daha çok ekonominin içinde bulunduğu konjonktürel dalgalanmalar ve programların başlangıç koşulları belirlemiştir. Nitekim 2000’li yılların hemen başında Türkiye’de yaşanan makro ekonomik istikrarsızlıklar büyük bütçe açıklarına ve yüksek kamu borç stokuna yol açmış ve uygulanan istikrar programının mali uyum kabiliyetini önemli ölçüde bozmuştur. Bunun sonucunda ise bütçeden eğitim, sağlık ve kamu yatırımları gibi büyümeyi destekleyici kamu harcamalarına eskisine göre daha az kaynak ayrılmıştır. Bu durum ise maliye politikalarının kalitesini olumsuz etkilemiştir. Ancak ilerleyen yıllarda özellikle gelirler cephesinde alınan tedbirler ile, kamu gelirleri arttırılmış ve bozulan mali denge belli ölçüde düzeltilmiştir. Tüm bu gelişmelere rağmen ilgili dönemde maliye politikalarının kalitesi arttırılamamış ve kamu kesiminin net değerinde artışa yol açacak tedbirlere başvurulmamıştır.
[ PDF DOSYASI ]
PAZARLAMA BİLGİ SİSTEMİ VE BİR KAMU KURULUŞU ÖRNEĞİ Öğr.Gör.Kemal KARAYORMUK, Mehmet Ali KÖSEOĞLU
- Bu çalışmada, pazarlama yöneticilerinin kararlarına yön veren pazarlama bilgi sistemi ele alınmıştır. Bilgi, işletmeler için fırsatları öngörmek ve tehditlere kalkan oluşturmak için kullanılan en etkili araçlardan biridir. Bu araç işletmenin kuruluşundan pazarlama stratejilerine kadar her aşamada kullanılmaktadır. Bu bağlamda pazarlama bilgi sisteminin geliştirilmesi kaçınılmaz hale gelmektedir. Bilginin pazarlama alanında kullanılabilmesi için bir sistem içerisinde ele alınarak daha etkin olarak kullanılması gerekmektedir.Kamu sektöründe ki işletmeler pazarlama bilgi sistemlerini katı, hiyerarşik ve bürokratik kamu yönetimi anlayışından esnek, piyasa-temelli ve müşteri odaklı kamu işletmeciliği yaklaşımına doğru bir geçiş yaşamasıyla bir değişime gereksinim duymaktadırlar. Bu çerçevede çalışmanın birinci bölümünde pazarlama yöneticilerinin kararlarına yön veren pazarlama bilgi sistemi kavramsal olarak ele alınarak, bir kamu kuruluşu olan Menderes Elektrik Dağıtım A.Ş. Muğla Müessese Müdürlüğünde derinlemesine mülakat yöntemi ile pazarlama bilgi sistemi ile ilgili mevcut sistem tanımlanarak alternatif yaklaşımlar üzerinde durulmaktadır.Araştırmada “Menderes Elektrik Dağıtım A.Ş. Muğla Müessese Müdürlüğü’nde pazarlama bilgi sisteminin varlığı ve etkinliği nasıldır” sorusuna cevap aranmıştır. Çalışmanın sonuçları, pazarlama anlayışına sahip olmayan kamu kuruluşlarında kullanılan pazarlama bilgi sistemlerinin etkin olarak kullanılmadığı görülmektedir.
[ PDF DOSYASI ]
İLKÖĞRETİM ÇAĞINDAKİ ÖĞRENCİLERİN VERGİLERİ ALGILAMASI: AFYONKARAHİSAR İLİ ÖRNEĞİ Doç.Dr.İsa SAĞBAŞ, Adem BAŞOĞLU
- Çalışmada ilköğretim çağındaki öğrencilerin vergiyi nasıl algıladıkları ve vergiyi algılamaları üzerinde etkili olan faktörlerin neler olduğu konusu, Afyonkarahisar ilinde ilköğretim öğrencileriyle yapılan anket ve mülakattan elde edilen veriler ışığında incelenmiştir. Araştırmada öğrencilerin vergiler ile kamu hizmetleri arasında bağlantı kuramadığı gözlenmiştir. Öğrencilerin vergi konusunda algılama yanılgılarının fazla olduğu görülmüştür. Öğrencilerin vergiyi algılamaları üzerinde cinsiyet ve eğitim düzeyinin belirleyici olmadığı bulunmuştur. Öğrencilerin yaşı, ailenin gelir düzeyi ve anne babanın eğitim düzeyi arttıkça, öğrencilerin vergiyi doğru algılamalarının arttığı gözlenmiştir. Bu bulgulardan yararlanılarak ilköğretim çağındaki öğrencilerin vergiyi doğru algılamaları için bazı yöntemler geliştirilebilir.
[ PDF DOSYASI ]
BÖLGESEL TİCARET ANLAŞMALARININ TÜRKİYE AÇISINDAN ÖNEMİ: İSPANYA VE MEKSİKA ÖRNEĞİ Doç. Dr. İsmail AYDOĞUŞ
- Bu çalışmada öncelikle dünyada ticaret ve yatırımların liberalizasyonuna değinilmiştir. Bölgesel Ticaret Anlaşmalarının (BTA) gelişmekte olan üye ülkeler (GOÜ) üzerindeki etkisi incelenmiştir. Dış ticaretin ve doğrudan yabancı yatırımların (DYY) artırması durumunda BTA’ların olumlu etkisinin gerçekleşebileceği üzerinde durulmuştur. Ayrıca BTA’ların ülke riski (politik ve makro ekonomik istikrar) üzerindeki olumlu etkisine yer verilmiştir. Bu durumun incelenmesi için Avrupa Birliğinden (AB) İspanya ve Kuzey Amerika Serbest Ticaret Bölgesinden (NAFTA) Meksika örnek olarak ele alınmıştır. Bu ülkelerin Türkiye ile bir karşılaştırması yapıldıktan sonra Türkiye’nin Gümrük Birliği ve AB üyeliği üzerine bir değerlendirme ile çalışma son bulmaktadır.
[ PDF DOSYASI ]
DOĞU AVRUPA VE BAĞIMSIZ DEVLETLER TOPLULUĞU ÜLKELERİNİN EKONOMİK DÖNÜŞÜM SÜRECİNDE TEMEL EĞİLİMLER
Dr. M. Alper DEMİRBUGAN
- Doğu Avrupa ve Asya’da kolektif sistem içinde yer alan ülkelerde, 1989-1991 yılları arasında politik yönetimlerin değişmesi ve piyasa ekonomisine geçmeye yönelik reform programlarının uygulanmasıyla başlayan süreçte ortaya çıkan temel eğilimler özelleşme, dışa açılma ve gelir dağılımında bozulma biçiminde belirginleşmiştir. Bu eğilimler, hız ve kapsam açısından Doğu Avrupa ve Bağımsız Devletler Topluluğu ülkeleri arasında farklılık göstermektedir. Bu çalışmada söz konusu eğilimler ülke grupları için karşılaştırmalı bir yaklaşımla incelenmektedir.
[ PDF DOSYASI ]
KURUMSAL İTİBARIN MÜŞTERİ TERCİHLERİ ÜZERİNE ETKİLERİ: AFYON’DA PERAKENDE SEKTÖRÜNDE FAALİYET GÖSTEREN İŞLETMELER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Arş.Grv.Nilüfer YÖRÜK KARAKILIÇ
- Bu araştırmayı gerçekleştirme amacımız, bilinen pazarlama stratejilerinin değişen çevresel ve işletme şartlarında farklılaşma sağlamadığını ve kurumsal itibarın farklılaşma yaratarak müşteri tercihlerini değiştirdiğini ortaya koymaktır. Araştırmanın ilk kısmında kurumsal itibarın tanımı, avantajları ve kurumsal itibarın müşteri tercihleri üzerine etkileri incelenmiştir. Uygulama kısmında Afyon’da perakende sektöründe faaliyet gösteren Özdilek, Tansaş, Yimpaş, AVM, Seçkin, Bim Alış- veriş merkezlerinin kurumsal itibarları ölçülerek, müşterilerin tercihlerinde kurumsal itibarın etkileri belirlenmeye çalışılmıştır.
[ PDF DOSYASI ]